sceNearbeIDere
FLeksiBiLiTeT: Henriette Jevnaker,
leder i Film- og teaterteknisk
forening, tror scomp ved å skape
mer fleksible medarbeidere også
kan bli et våpen mot trusselen om
nedbemanning.
Scomp som en slags erstatning for manglende fagbrev,
sier Moe.
Kunnskapsbedrift
– Scomp er forut for sin tid. Vi ligger en langside
foran virkeligheten, legger Lewin til.
Men selv om entusiasmen rundt Scomp nå er stor,
har det ikke alltid vært sånn, innrømmer han.
– Fagforeningens tilstedeværelse har vært garantisten
for at personalet ble med på dette pilotprosjektet
og alle kursene, ofte utover egen arbeidstid, sier Lewin
og sender et anerkjennende blikk til Moe før han går
inn i en smal gang hvor det henger kostymer tett i tett.
Selv en småbarnsmor med flere års erfaring som
«påkleder» i trange barnehagegarderober hadde
blitt svimmel av synet. Her henger metervis med
kostymer, uten en eneste navnelapp.
– 100 kostymer er laget spesielt for forestillingen
Oliver. Et kunstnerisk team har sittet sammen, valgt
fargepalett, sydd og kreert, sier Lewin stolt.
Det er blant dissekreasjonene kostymemedarbeider
Forsberg trives best. Hun hekter en rød kyse ned fra
knaggen. Den var nylaget av en modist til forestillingen
Oliver, men etter et par timer i Forsbergs
hender ser den ut som om den har tilbrakt flere år i
Londons fattigstrøk på 1800tallet.
– Det skjærer designerne og modistene i hjertet
når vi går løs på kostymene med saks og sandpapir,
sier Forsberg, og legger til at en del av jobben på
hennes avdeling er patinering – å få klærne til å se
slitte ut.
– Det er få maskiner og mange mennesker i det
apparatet som ligger bak en teaterforestilling,
understreker Lewin.
Oppnår fleksibilitet
– Folk ser de timene det er full fart på scenen. Resten
av alt som skjer på et teater, kjenner de ikke til. De
fleste rekvisittene og kostymene kan ikke kjøpes. Alt
er laget her. Vi har til og med vår egen smie. Den
samlingen av kunnskap vi representerer, er jeg livredd
for at skal falle sammen, sier Lewin.
Henriette Jevnaker, leder i Filmog
teaterteknisk
forening, håper Scomp også kan bli et våpen mot
trusselen om nedbemanning.
– Scomp medvirker til fleksibilitet. De tekniske
medarbeiderne kan krysse faggrenser, og bemanningen
kan utnyttes mer effektivt, avslutter hun.
Måletmedscomp
• Beskrive kompetansen
til de ulike fagene.
• Oppnå enighet blant
teatrene om hvilken
kompetanse som er
obligatorisk for en
tekniker.
• Øke samarbeidet
mellom fagene og
mellom teatrene.
• Dokumentere
kompetansen til hver
tekniker ved å etablere
nasjonal database.
• Etablere et bransjeinternt
fagbrev, «Scomp-kortet».
temahefte-31