NYTTIG OG MORSOMT MATERIALE: • Tykt og tynt papir • Tapetlim • Limlakk • Toalettpapir • Papirhåndklær • Servietter med forskjellig motiv • Boksider • Tegneserier • Plakater • Kopier av personlige bilder • Gamle teposer • En flik av et vepsebol • Fibere fra banantrær UTSTYR FOR Å LAGE PAPIR • Ei ramme med netting og ei uten • Balje som er stor nok til ramma • Hurtigmikser eller kjøkkenmaskin • Svamp • Diverse papir LA DEG INSPIRERE – Når vi ser skogen, ser vi trær, men ikke det enkelte tre, sier Solvejg Refslund. Men hun tror vi alle kan omprogrammere oss. – Når vi kutter ut intellektet og slipper fantasien løs, ser vi detal- jene. Noen av dem, som for eksempel et motiv på en serviett, kan vi bruke i bildene. Andre detaljer kan fortelle en historie og gi oss et motiv, sier hun og viser hvordan synet av en sølepytt en gang ble til et vakkert bilde. – Jeg bygger opp, eksperimenterer og bryter ned igjen inntil jeg når bildets kjerne og fortelling. Det er drivkraften i arbeidet mitt. Og det er kollasjens vesen. For en utenforstående kan bildet allerede tidlig i prosessen fortone seg flott og ferdig. Men hun fortsetter med mer farge og flere lag med papir eller andre materialer. – Jeg vet at bildet er ferdig når jeg mister den intense kontakten med det. «Bildet skapes i pausen...» Et bilde skal gjennom mange omganger med maling, liming og tørking. Mens det ligger til tørk noen timer eller dager, arbeider kunstner- sinnet videre. I pausene er det lettere å gi slipp på den intellektuelle kontrol- len. Ubevisstheten får råde, og neste gang hun nærmer seg bildet, ser hun det med et nytt blikk, og veien videre går kanskje i en ny retning. – Jeg blir ofte overrasket over slutt- resultatet. Jeg begynner kanskje med en hensikt, og tror for eksempel at nå skal jeg lage et blått bilde. Underveis må jeg velge mange ganger. Farge, malingstype og -mengde samt materi- ale. Og fordi jeg kutter ut tankearbei- det og lar intuisjonen styre, blir det noe helt annet enn jeg tenkte meg. Pausene gir rom for at både bildet og den historien bildet skal fortelle, modnes. «Se hva som skjer...» Selv om bildene til Solvejg Refslund kan ta pusten fra de fleste, har hun også noen råd som er veldig enkle å følge, og som ufarliggjør det hele. For eksempel at du begynner med en strek. – Du forholder deg til streken. Og så tegner du en strek til. Etter hvert vil motivet tre fram. Det samme skjer om du begynner med en leirklump mellom hendene, eller noen papirres- ter og farger. Motivet vil alltid dukke opp, og da arbeider du ut fra det og ser hva som skjer. Ninni Nilsen og Laila Nielsen har fått mange tips for hvordan de sammen med sine 30 brukere kan gi det indre og ytre liv et billedmessig uttrykk. Og det formelig klør i fing- rene etter å komme i gang. FANTASI I FRI FLYT: – Slipp kontrollen og la deg rive med i prosessen. Du vil bli overrasket over hvor flotte bilder du lager. Og over hvilke historier de forteller. – Vi er mye ute på tur i naturen. Heretter skal vi ikke bare ut for å få frisk luft og mosjon. Nå skal vi også ut for å finne råmaterialer til bildene våre. For eksempel rustne saker som kan brukes til å farge stoffer og papir. – Og så blir det mye humor når vi nå skal begynne å samle på gamle teposer, emballasje og vepsebol for å lage kunst av det. Nilsen og Nielsen er så heldige at de har en god jordkjeller i det store, gamle huset hvor dagsenteret er loka- lisert. – Der kan vi rote og søle uten at noen sjeneres av det. Og vi behøver ikke å rydde opp etter oss hver gang vi har vært der heller. Vi kan gjøre som Solvejg og la bildene tørke mens vi tar pause, og så komme tilbake en annen dag med ny inspirasjon og nye materi- aler. Mer informasjon om billedkunstneren og kursene på www.refslund.dk 32 > Fagbladet 4/2007 fbaargang2007 fbseksjonHEL