I 2011 var sykefraværet blant renholderne i Fredrikstad
kommune på alarmerende 14 prosent. Da ble det satt i
gang en rekke tiltak. Det ga resultater.
Tekst og foto: TERJE HANSTEEN
Vellykket
snu
operasjon
– Vi innså at vi måtte gjøre noe. HMS-gruppa tok tak i
problemet sammen med renholdsavdelingen i Bygg og
Eiendom i kommunen, og i dag er situasjonen en helt annen,
forteller en fornøyd plasstillitsvalgt Unni Kristiansen.
Fra toppen på 14 prosent er fraværet nå under ti pro-
sent.
Usikkerhet og engstelse
Grunnen til at sykefraværet var så høyt for tre år siden,
tror Kristiansen delvis skyldes en nedbemanning på den
tida og delvis signalene de fikk om at renholdet i kommunen
skulle settes ut på anbud. Det skapte mye usikkerhet
og engstelse.
I dag er det derimot en svært fornøyd gjeng Fagbladet
møter på Rød skole på Onsøy, der de har sin faste arbeidsplass.
De skryter av arbeidsgiveren, som de mener er
lyttende og kommer dem i møte. Mange av renholderne
har blitt fagarbeidere, det snakkes om en tydeligere nærværskultur
på arbeidsplassene, renholderne ser mer til
hverandre og blir på den måten bedre kjent med hverandre,
de har topp moderne utstyr og gode arbeidssko,
og det er tettere oppfølging av sykmeldte. Pluss at en hel
rekke sosiale tiltak er satt i verk.
Tiltak som virker
– Vi har tilbud om ukentlig svømming, strikkekafé, gågruppe,
flere sonevise møter, fagdag en gang i året, mer
kursing, sommer- og julearrangementer, matdager og
fellesturer til fagmesser. De som trenger det i perioder,
får lettere rengjøringsoppgaver, sier Wenche Larsen, som
er arbeidsleder for en av de fem sonene renholderne er
delt inn i.
– Statusen har det også skjedd noe med, tilføyer Torhild
Halvorsen. – Jeg føler absolutt at jobben jeg gjør har fått
større status. Nå har vi en ordentlig jobb, vi er ikke bare
«skurekjerringer» lenger.
– En annen viktig forskjell er at mens vi tidligere hadde
hovedrenhold bare på sommeren, er det nå fordelt over
hele året. Det hoper seg ikke opp slik det gjorde før. Vi
måtte tømme klasserommene før ferien, og det er ikke rart
at vi ble syke, sier Kristiansen, som selv er ambulerende
renholder i kommunen. Hun kjører rundt og gjør rent på
flere mindre steder.
– Mens vaktmestrene tidligere gikk rundt og fortalte oss
hva vi skulle gjøre, er det vi selv som nå bestemmer over
oppgavene. Det handler om ansvar for eget arbeid, og det
betyr at vi har blitt mer selvstendige i jobben. Dessuten
har vi blitt mye mer involvert i de andre som jobber her
på skolen. poengterer Halvorsen
Får økt status
Fredrikstad er i en særstilling i Østfold når det gjelder
de tiltakene som er satt i gang for å få ned sykefraværet
blant renholdere, mener renholderne selv. Hanne Eriksson,
avdelingssjef for renholdsavdelingen i Fredrikstad kommune,
er langt på vei enig.
– Vi er veldig opptatt av renholdernes ve og vel. Når jeg
snakker med andre kommuner, føler jeg at vi i Fredrikstad
gjør spesielt mye. Vi er flinke med å tilrettelegge, og vi
oppfordrer dem til å si ifra hvis de har vondt, slik at de
ikke blir helt utslitt. Hvis det er behov for det, bytter vi
til et lettere arbeidssted og kan sette inn flere renholdere
i en periode. Vi jobber mye med renholderens status og
yrkesstolthet og med å øke samholdet på tvers av sonene.
MINDRE SYKE: Mange
tiltak har gjort
arbeidsdagen bedre
for renholderne.
Fra v. arbeidsleder
Wenche Sture Larsen,
Torhild Halvorsen,
Jorunn Edvardsen,
plasstillitsvalgt
Unni Kristiansen og
Wenche Aasheim
Jørgensen.
30 < Fagbladet 4/2014
fbaargang2014 fbseksjonSAM